Hjemmeside » Siste nytt » Belgia i rettslig skandale: Myndighetene trosser domstolsvedtak om mottak av flyktninger

Belgia i rettslig skandale: Myndighetene trosser domstolsvedtak om mottak av flyktninger

Belgia i rettslig skandale: Myndighetene trosser domstolsvedtak om mottak av flyktninger

Belgia vil fortsette å bruke et av sine viktigste virkemidler i migrasjonspolitikken, selv om ordningen er stanset av domstolene. Det uttalte migrasjonsminister Anneleen Van Bossuyt onsdag.

Forrige uke besluttet landets forfatningsdomstol å suspendere et tiltak som begrenser Belgias mottak av asylsøkere som allerede har fått beskyttelse i en annen EU-stat.

Domstolen slo fast at slike begrensninger kan «føre til alvorlig, vanskelig reparerbar skade» og kan være i strid med EU-retten. Saken er derfor sendt videre til EUs øverste rettslige instans.

I en uttalelse onsdag understreket likevel Van Bossuyt at belgisk lovgivning åpner for fortsatt bruk av tiltaket. «Vi vil selvsagt benytte oss av disse juridiske mulighetene. Det er viktig for ytterligere å redusere antallet som ankommer og unngå at mottakssystemet blir overbelastet», heter det i uttalelsen fra ministeren.

Van Bossuyt, som tilhører det flamske nasjonalistpartiet N-VA, ledet av statsminister Bart De Wever, fremhevet at ordningen allerede er i tråd med EU-retten. Ifølge henne vil politikken bli ytterligere styrket når EUs nye migrasjons- og asylpakt trer i kraft 12. juni, og endrer reglene for behandling og fordeling av asylsøkere i hele Europa.

«Da vil vi få enda klarere muligheter til å bekjempe ‘shopping’ mellom ulike asyl- og mottakssystemer», uttalte hun.

Hun opplyste at Belgias tiltak i perioden fra september til desember i fjor reduserte antallet personer som ankom landet etter allerede å ha fått beskyttelse et annet sted, med 83 prosent sammenlignet med samme periode i 2024.

Forfatningsdomstolen har også stanset et annet tiltak som skjerpet vilkårene for familiegjenforening.

0 kommentarer